Assalamualaikum,hai...😊
Berjumpa lagi kita hari ni....✌ 😄..
Baiklah, seperti biasa kalau dah ada post baru ni mesti sebab ada tugasankan..huhu 😆😆
jeng jeng jeng...🙈🙈
Haa...dah tengok kan tugasan tu..So, hari ini saya nak share lah serba sedikit apa yang saya tahu tentang bagaimana untuk mengasilkan sijil tu dengan menggunakan kaedah mail merge. Ni first time tau sy buat..tapi dengan bantuan daripada lecturer saya En. Fadhil dan rakan2 ...Alhamdulillah sy berjaya siapkan.. thanks semua ;)
alright..Lets Start our Lesson !!
Langkah 1:
Bukak dahulu Microsoft words .
kemudian hasilkan sijil yang dikehendaki mengikut kreativiti masing-masing
dan pastikan segala butiran yang diperlukan ditulis pada sijil tersebut..
Contoh seperti di bawah ⇩
Bukak dahulu Microsoft words .
kemudian hasilkan sijil yang dikehendaki mengikut kreativiti masing-masing
dan pastikan segala butiran yang diperlukan ditulis pada sijil tersebut..
Contoh seperti di bawah ⇩
Langkah 2
Dah selesai buat sijil, sekarang kita guna kaedah mail merge pulak...
i- Klik dekat ' Mailings'
ii- Kemudian tekan Start Mail Merge, dan pilih
' Step by Step Mail Merge Wizard' di bawah tu.
Mailings ⇢ Start Mail Merge ⇢ Step by step Mail Merge Wizard
iii- Lepas dah tekan ' step by step mail merge wizard' tu, akan ada satu kotak keluar sebelah kanan.
( lihat Rajah 1)....lepastu, bahagian bawah dalam kotak tu ada tulis step dan korang tekan je next sampai jumpa step ke 3.
iv- dekat step 3 tu korang pilik 'type a new list' dan pilih dekat Button create dan ia akan kluar mcm dalam gambar (Rajah 2)
( Rajah 1 )
( Rajah 2 )
v- kemudian korang pilih 'customize columns' dan delete semua senarai yang ada kecuali first name dgn last name.
* yg last name tu korang rename kan kepada I/C atau kad pengenalan.
tp kalau korang tak nak tukar pun takpe..huhu..
contoh gambar di bawah ⇓
vi- Lepas korang edit dia akan keluar macam gambar dekat bawah tu and memang akan ada 2 column je sebab step dekat atas td kan kita hanya tinggalkan 2 columns.
Then korang isi lah beberapa nama yang korang perlukan. kalau nak tambah columns,
korang tekan 'new entry' tau, so nanti akan keluar column baru.. Macam sy, hanya perlu buat 10 sijil penyertaan..so hanya 10 nama je sy letakkan..hehe
* dah siap tulis nama jangan lupa tekan ' OK' dan kemudian SAVE.
File yg disimpan tu adalah 'File Databased', file tu jangan delete tau sbb nanti akan mempengaruhi proses nak buat sijil korang tu.
vii- dah siap save, korang tekan Next, Okey, dekat step 4 ni korang kne pergi dekat 'insert merge field' dekat atas tu then klik ruang first name dgn i/c yang korang dah buat tadi. So dia akan jadi mcm gambar dekat bawah ni.
viii- Seterusnya tekan je butang NEXT pada step dekat bawah tu. then korang boleh menyemak semula butiran data-data yang telah korang masukkan dengan cara seperti dalam
gambar di bawah ⇓
* setiap kali korang tekan arrow next tu, nama dengan i/c dekat sijil tu akan berubah mengikut senarai nama yang korang senaraikan tadi.
ix- Dan akhir sekali tekan ' Complete the merge'.
Maka siap lah sudah sijil..huhu..so korang boleh dah print sijil tu atau pun simpan..Yeayy 🙆 🙆
Senang kan..Lepas ni xpayah susah- susah upah orang lain untuk buatkan sijil... dah boleh buat sendiri..Jimatttt duit.. kan2..huhu 😇 😆
* Disini saya lampirkan jugak hasil kerja saya. Bolehlah rujuk untuk memudahkan kerja anda..
Good Luck 💪 💪
* Maaf atas segala kekurangan *
💚 SEMOGA ENTRY INI BERMANFAAT UNTUK SEMUA ✌ 💚
No comments:
Post a Comment